MiÅ‚ość WiadomoÅ›ci branżowe

Do galerii na zakupy i po miłość

To nie zakupy, a gÅ‚ównie spotkania z ludźmi i rozrywki przyciÄ…gajÄ… tÅ‚umy do galerii handlowych – wynika z internetowego badania zrealizowanego przez ATM GrupÄ™, producenta serialu „Galeria”, emitowanego w

To nie zakupy, a gÅ‚ównie spotkania z ludźmi i rozrywki przyciÄ…gajÄ… tÅ‚umy do galerii handlowych – wynika z internetowego badania zrealizowanego przez ATM GrupÄ™, producenta serialu „Galeria”, emitowanego w Jedynce.

Przepytano w nim 926 internautów i aż 49,5 proc.. z nich deklaruje, że chodzi do galerii handlowych przede wszystkim po to by spotkać siÄ™ ze znajomymi. Pilne zakupy jako cel wypraw do galerii wskazuje zaÅ› 42,4 proc. respondentów. Przy czym tylko 36,1 wszystkich respondentów lubi  kupować w centrach handlowych.  ChÄ™tniej chodzÄ… tam do kina i na koncerty - 62,1 proc., czy korzystajÄ… z weekendowych rozrywek typu pokazy mody, festyny, degustacje produktów, spotkania autorskie - 49,6 proc. (caÅ‚y raport z badania znajduje siÄ™ w biurze prasowym).

MÅ‚odzi nierzadko umawiajÄ… siÄ™ w galeriach na randki – przyznaje siÄ™ do tego 18,9 proc.. InteresujÄ…cym jest, że aż 20 osób pytanych o najwiÄ™kszÄ… przygodÄ™ w galerii, odpowiedziaÅ‚o, że spotkaÅ‚o tam miÅ‚ość, umawiaÅ‚o siÄ™ z sympatiÄ…. Dziewięć osób twierdzi, że to miÅ‚ość która trwa do dziÅ›. Osiem poznaÅ‚o w galerii handlowej przyjaciela lub przyjacióÅ‚kÄ™. Ponad dwudziestu respondentów spotkaÅ‚o starych znajomych lub poznaÅ‚o nowych (wybrane wypowiedzi internautów również raporcie w biurze prasowym).

Nie o zakupach jest też emitowany w TVP 1 serial „Galeria”, który można Å›ledzić od poniedziaÅ‚ku do piÄ…tku, o godz. 17.30. Widzowie znajdÄ… w nim podobne, choć oczywiÅ›cie fikcyjne historie. W tytuÅ‚owej galerii poznajÄ… i zakochujÄ… w sobie Karolina (Magdalena Turczeniewicz) i Adam (Bartosz Porczyk). Choć Karolina o tym jeszcze nie wie, odnajdzie w niej swojego ojca – Tadeusza Woydatta (Tomasz Dedek). Oboje z Adamem poznajÄ… w galerii wielu przyjacióÅ‚, ale spotkajÄ… też nieżyczliwych,  nawet wrogów. Dla producenta ważnym jest by serial byÅ‚ bliski widzom, kreowaÅ‚ rzeczywistość, która jest dla nich interesujÄ…ca, stÄ…d pomysÅ‚ badania. Przynosi ono także wiele innych interesujÄ…cych wniosków o zwyczajach panujÄ…cych w galeriach handlowych (od jedzenia, przez sport i rozrywkÄ™, po kontakty z kulturÄ… wysokÄ…), a nawet o obowiÄ…zujÄ…cej tam modzie.

A to już wiesz?  Energa Basket Cup: decydujÄ…ca faza - ruszajÄ… finaÅ‚y wojewódzkie

ZaskakujÄ…cym dla wielu może być to, że Å›wiata bez galerii handlowych nie wyobraża sobie - 78 proc. badanych kobiet, 71 proc. mężczyzn oraz 79,4 proc. mÅ‚odych ludzi. W grupie osób powyżej 35 lat deklaruje to 68,8 proc.  - MÅ‚odzież w wieku 15-19 lat dorasta już w Å›wiecie kultury konsumpcyjnej i tego rodzaju przestrzenie sÄ… dla niej zwyczajne – tÅ‚umaczy to zjawisko Tomasz Szlendak, profesor Uniwersytetu MikoÅ‚aja Kopernika, autor publikacji na temat zwyczajów Polaków galeriach handlowych. - To już nie ulice, lecz galerie sÄ… dla nich przestrzeniÄ… publicznÄ… i nie rozumiejÄ…, jak można to przekonanie podważać. Ponadto, choć dla niektórych zabrzmi to może obrazoburczo, każda przestrzeÅ„ publiczna w Polsce, nawet ta historyczno-kulturalna czy sakralna zamienia siÄ™ w terytorium funkcjonalnie i estetycznie podobne do galerii handlowej. Widać to choćby w Muzeum Powstania Warszawskiego, czy w Licheniu. To bez pudÅ‚a trafia w gusta i potrzeby Polaków – dodaje socjolog. Zauważa też, że galeria w przeciwieÅ„stwie do nowych technologii nie szkodzi polskiej rodzinie: - W dobie internetu, gdy wszyscy siedzimy przed wÅ‚asnym interfejsem, powstaje kÅ‚opot: każdy robi co innego, nie ma przestrzeni skupiajÄ…cej wszystkich razem. Poza jednÄ…: galeriÄ… handlowÄ…. Ludzie jadÄ… zatem do galerii z dziećmi na lody, spacerujÄ… za rÄ™kÄ™, rozmawiajÄ…. Rodzina ma siÄ™ tam caÅ‚kiem dobrze. CzÄ™sto lepiej niż w domu, gdzie zbyt dużo jest przestrzeni prywatnej – obserwuje Szlendak. (szerszy komentarz profesora również w materiaÅ‚ach w biurze prasowym).

Badanie dotyczÄ…ce zwyczajów w galeriach handlowych realizowano od 14 grudnia 2011 roku do 10 stycznia br. z wykorzystaniem specjalnej aplikacji w portalu Facebook, na profilu ATM Grupy SA.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy