Trenerzy i menedżerowie ligowi o potrzebach zmian w europejskim futbolu.
Stowarzyszenie Ligowych Trenerów (League Managers Association ? LMA) i Castrol, oficjalny partner LMA, opublikowali pierwszą edycję corocznej ankiety wśród europejskich menedżerów i trenerów ligowych. Dzięki niej można poznać opinie najważniejszych osób z piłkarskiego światka Starego Kontynentu na temat najistotniejszych zagadnień w nowoczesnym futbolu.
Ankieta powstała, by zebrać i lepiej zrozumieć opinie menedżerów i trenerów na temat rozwiązań, które mogą mieć wpływ na grę na poziomie krajowym i międzynarodowym, a także zaobserwować trendy i zmiany, które pomogą w rozwoju piłki nożnej. Została przeprowadzona latem 2012 roku na grupie ponad 100 osób, mających wpływ na klubową piłkę nożną. Ankietowani reprezentowali 19 krajów Europy, w tym także Polskę. Pod lupę wzięto takie zagadnienia jak sędziowanie, zarządzanie zespołem, zasady gry, technologię, finanse, postawę graczy i taktykę. ? Dzięki temu badaniu współpraca między teoretykami i praktykami będzie jeszcze lepsza ? powiedział Howard Wilkinson, przewodniczący League Managers Association. ? Jej wyniki powinny pomóc w rozwoju naszej gry ? dodał José Mourinho, menedżer Realu Madryt.
Oto najważniejsze wnioski płynące z badania:
Ankietowani uważają, że profesjonalne akademie szkolące sędziów to najważniejszy czynnik, który może wpłynąć na poziom sędziowania, a samo sędziowanie jest głównym obszarem, w którym można znacząco poprawić ogólny poziom gry
83 proc. pytanych uważa, że warto przyjrzeć się przepisom, które dotyczą zagrań ręką
65 proc. jest zdania, że przepisy dotyczące karania za faul na zawodniku na czystej pozycji do zdobycia gola (kartka, wyrzucenie z boiska, zawieszenie) są zbyt restrykcyjne
69 proc. uważa, że należałoby zmienić terminy okien transferowych
72 proc. ankietowanych jest za zmniejszeniem liczby międzypaństwowych meczów towarzyskich
62 proc. chciałoby wprowadzenia nie tylko elektronicznego systemu pozwalającego ocenić, czy padła bramka, lecz także możliwości obejrzenia zapisu wideo spornych sytuacji, a 63 proc. jest zdania, że powinno się rozważyć wprowadzenie możliwości sprawdzenia, czy decyzja sędziego była prawidłowa (podobnie jak w tenisie)
Pełny raport z ankiety (w języku angielskim) znajduje się tu: Annual Castrol LMA European Managers and Coaches Survey 2012
Komentarze nt. wyników ankiety:
Howard Wilkinson, przewodniczący League Managers Association: Jestem bardzo zadowolony, że Stowarzyszenie LMA wspólnie z firmą Castrol opracowało tę ważną ankietę wśród europejskich menedżerów i trenerów. Ich punkt widzenia jest niezwykle istotny dla piłki nożnej. Dzięki temu badaniu współpraca między teoretykami i praktykami będzie jeszcze lepsza.
Richard Bevan, szef LMA: Wyniki ankiety są bardzo cenne i pokazują, że na futbol warto spojrzeć szerzej. Dzięki nim możemy zmieniać i poprawiać grę. Jesteśmy wdzięczni firmie Castrol za wsparcie naszej organizacji i tego projektu. Mamy nadzieję, że będziemy kontynuować współpracę w kolejnych latach. Dziękuję w imieniu LMA wszystkim trenerom i menedżerom, którzy wzięli udział w badaniu. Teraz jej wyniki zaprezentujemy właścicielom klubów.
Carlo Ancelotti, menedżer klubu Paris Saint-Germain: To fantastyczne, że dla dobra piłki nożnej Stowarzyszenie LMA zebrało opinie trenerów i menedżerów z całej Europy. Futbol jest grą międzynarodową i taki sam charakter mają elementy, które można w niej poprawić. Cieszy mnie, że istnieje chęć dialogu na temat zmian w piłce, a ja ? podobnie jak inni trenerzy w Europie ? jestem zawsze gotowy, by rozmawiać na temat futbolu, problemów i ewentualnych zmian w przepisach.
José Mourinho, menedżer Realu Madryt: To niezwykle ważne dla przyszłości naszej dyscypliny, że opinie menedżerów i trenerów zostały wysłuchane i zebrane. Ta ankieta pokazuje, z jakimi problemami ludzie związani z piłką stykają się na co dzień. Od przepisów, przez technologię, transfery aż po finanse. To wspólny głos osób, które mają ogromne doświadczenie jeśli chodzi o piłkę nożną. Ankieta dotyka spraw, które nas interesują, a jej wyniki powinny pomóc w rozwoju naszej gry.
Steve Sedgwick, menedżer ds. komunikacji marketingowej Castrol na Europę i Afrykę: Jako oficjalny partner organizacji LMA, Castrol wierzy, że to badanie ma dużą wartość i wskaże kierunek, w którym piłka nożna powinna zmierzać. Opinia najlepszych trenerów i menedżerów jest tu bardzo istotna. W przyszłości chcemy kontynuować współpracę z LMA, starając się wyeliminować problemy wskazane przez ankietowanych.
LMA i Castrol
LMA (www.leaguemanagers.com) to organizacja skupiająca menedżerów czterech najwyższych lig piłkarskich w Anglii (Barclays Premier League, npower Championship i npower League 1 i 2). Oficjalnym partnerem LMA jest Castrol. Jednym z elementów strategii budowania świadomości marki Castrol jest zaangażowanie w sponsoring sportu. Swoje eksperckie podejście i wykorzystywanie najnowszych technologii Castrol przeniósł do świata piłki nożnej. Dzięki temu może zaoferować kibicom narzędzia statystyczne, które w przystępny sposób analizują grę wybranych piłkarzy i całych drużyn oraz przewidują wyniki spotkań i turniejów. Jednym z nich jest Castrol EDGE Index, po raz pierwszy zaprezentowany podczas UEFA Euro 2008TM, który analizuje występy piłkarzy w każdym meczu turnieju, biorąc pod uwagę każde zagranie, strzał czy obronę.
Więcej informacji: www.castrolfootball.com, www.castrolfan.pl
Materiał video z wynikami ankiety: Castrol LMA European Managers Survey - video