Nie bój się mówić o swoim pomyśle

O tym dlaczego warto wziąć udział w konkursie Zacznij.biz, co można dzięki temu zyskać i jak wygląda współpraca z Aniołami Biznesu opowiada Anna Walkowska, pomysłodawczyni i założycielka serwisu Homplex.pl, który zajął II miejsce w ubiegłorocznej edycji konkursu Zacznij.biz. Zgłoszenia do aktualnej edycji przyjmowane są do 22 stycznia 2012 roku na stronie www.zacznij.biz.pl.

1. Dlaczego zdecydowała się Pani zgłosić swój projekt do udziału w konkursie Zacznij.biz? Skąd w wziął się pomysł, aby skorzystać z pomocy Aniołów Biznesu?

W listopadzie 2009 roku okazało się, że projektowany przez nas od 7 miesięcy serwis internetowy, będzie bardzo kosztowny w realizacji. Wyceny przekraczały kilkudziesięciokrotnie nasze możliwości finansowe. Liczyliśmy się z koniecznością zewnętrznego źródła finansowania. Zaczęłam szukać w Internecie informacji o kredytach dla start-upów, funduszach inwestycyjnych, aniołach biznesu i konkursach dla pomysłodawców. Czytałam o prywatnych inwestorach w krajach anglojęzycznych i metodach działania funduszy kapitałowych w Polsce i za granicą. Doszłam do wniosku, że bliższe jest mi partnerstwo z doświadczonym biznesmenem, który pomoże mi rozwinąć firmę, z którą sam będzie się utożsamiał, niż z funduszem, który ma w portfelu 20 spółek i angażuje się w część z nich maksymalnie 2-3 dni w miesiącu. Poszukując swojego anioła trafiłam na stronę Lewiatan Business Angels z informacją o konkursie Zacznij.biz i poczułam instynktownie, że warto. W tamtym czasie, pamiętam, były jeszcze 2 inne konkursy, ale zniechęciła mnie do nich komunikacja, w której podkreślano "miliony", a nie wspominano o wsparciu merytorycznym. LBA kojarzyło mi się natomiast z wiarygodnością i profesjonalnym środowiskiem aniołów biznesu, które bardzo chciałam poznać. Wiedziałam, że nasz projekt jest wyjątkowy, a przy moich zdolnościach pisarskich i analitycznych możemy wygrać ten konkurs. Nie pomyliłam się. Zajęliśmy drugie miejsce, ale i tak czuję, że skorzystaliśmy na tym bardziej niż zwycięzca.


2. Czy przygotowanie się do wzięcia udziału w konkursie, a potem do prezentacji przed aniołami biznesu jest trudne? Z czym musi się liczyć pomysłodawca?

Tworzenie innowacyjnego projektu to ciężka, ale i bardzo przyjemna praca. Byłam i nadal jestem zakochana w Homplexie. W naszej strategii sięgamy do daleko posuniętych funkcjonalności, które ułatwią życie właścicielom mieszkań. Wymyślamy, w jaki sposób dzięki technologii rozwiązać problemy, z jakimi spotykają się na co dzień i w wyjątkowych sytuacjach. Wymyślając Homplexa kreujemy przyszłość. To samo robiliśmy w trakcie konkursu Zacznij.biz - przekładaliśmy nasze marzenia i wyobrażenie przyszłości na opowieść o Homplexie. Stworzyliśmy biznes plan, który pokazywał, jak wielki potencjał ma nasz rynek, jak świetny produkt chcemy zbudować i jak kosztowne jest jego stworzenie, ale też jakie korzyści przyniesie naszym udziałowcom i użytkownikom. Opracowywanie strategii rozwoju sprawiało nam ogromną frajdę, oboje z mężem uwielbiamy budować coś nowego i użytecznego. Przy moich zamiłowaniach analitycznych pracę z excelem i planami sprzedaży traktowałam jak dobrą zabawę. Owszem, spędziliśmy nad przygotowaniami odpowiednich analiz i dokumentów łącznie ze 3 miesiące, ale jeśli ktoś pasjonuje się tym co robi, nie uważa tego za ciężką pracę i chętnie robi to po 18-20 godzin dziennie. Uczestnictwo w Innowatoriach organizowanych w ramach konkursu Zacznij.biz dodawało nam dużo energii i wiedzy, która miała ogromny wpływ na zmiany, jakie zaczęliśmy wprowadzać do projektu, by go urealnić. Największa praca związana była z pivotem, którego dokonaliśmy na miesiąc przed finałem konkursu. W wyniku rozmów z ekspertami z funduszu inwestycyjnego, z którym rozmawialiśmy równolegle podczas konkursu, doszliśmy do wniosku, że nasze dotychczasowe podejście do Homplexa było za bardzo rozproszone i dotykało zbyt wielu aspektów. Zdecydowaliśmy się na ułamek funkcjonalności, od którego mieliśmy rozpocząć zdobywanie rynku wnętrzarskiego. Wynikiem tej decyzji jest moduł Inspiratora, działający obecnie pod adresem homplex.pl. Kreatywni pomysłodawcy mają to do siebie, że widzą swój projekt jako ogromne przedsięwzięcie o szerokim zakresie, który dopiero po głębokich analizach pokazuje, że jest zbyt drogi i nieracjonalny. Ludzie Ci mocno polegają na swojej intuicji i wierzą, że ich świetny projekt zostanie błyskawicznie przekształcony w samosprzedający się produkt, a rzeczywistość jest bardzo brutalna. Trzeba wiedzieć jak go sprzedać, jak sprzedać samego siebie - zarówno klientowi, który ma wydać na produkt swoje pieniądze, jak i inwestorowi, który ma w pomysłodawcę zainwestować. Pewność siebie przeplatana ze skromnością, przekonanie o słuszności i opłacalności projektu połączone z otwartością na zmiany w jego strategii i implementacji, a także zaangażowanie, pasja i poświęcenie dla realizacji pomysłu, w który ma ktoś zainwestować to z pewnością jedne z najważniejszych cech jakie powinny charakteryzować pomysłodawców, którzy chcą osiągnąć sukces. Do konkursu trzeba podejść ambitnie, z przekonaniem że mamy idealny zespół i projekt, który przebija wszystkie inne. U nas to zadziałało.


3. Jakie zmiany zaszły od momentu, kiedy w Homplex zainwestowali aniołowie biznesu? 

W listopadzie 2010 roku, kiedy do spółki dołączyło 3 aniołów biznesu mogliśmy skompletować zespół i skupić się na realizacji projektu. Po blisko dwóch latach planowania, pivocie pomysłu, pozyskaniu inwestorów, wreszcie 10 maja 2011 r. uruchomiliśmy wersję beta serwisu. Przez kolejne 4 miesiące testowaliśmy, jak przyjmują go użytkownicy i pod koniec października uruchomiliśmy nową wersję uwzględniającą wszystkie wnioski z testów. Nauczeni doświadczeniem zmieniliśmy stronę na łatwiejszą w odbiorze i właściwie komunikującą się z użytkownikiem. Pozyskaliśmy kilkudziesięciu klientów, którzy aktualnie przedłużają abonamenty na kolejny okres. Branża wnętrzarska od 2 lat odnotowuje spadek sprzedaży asortymentu w związku z kryzysem. Dostawcy świadomi konieczności dotarcia alternatywnymi kanałami do nowych klientów trafiają do Homplexa i już tu zostają.  Podsumowując ten okres, przez 8 miesięcy 272 tys. osób obejrzało u nas 5 mln stron z inspiracjami, codziennie odwiedza nas ponad 1500 użytkowników. Powstają już pierwsze klony Homplexa przy współudziale agencji interaktywnych, co potwierdza, że mamy rewelacyjny produkt.


4. Jak wygląda współpraca z aniołem z punktu widzenia pomysłodawcy?

Nasi aniołowie tworzą idealną konstelację finansowania, wsparcia merytorycznego, kontaktów i znajomości rynku wnętrzarskiego. Są dla nas partnerami, którzy udostępniając swoje zasoby, pomagają w rozwoju naszej firmy. Są świadomymi wspólnikami, którzy wpływają na zwiększenie portfolio klientów i rozpoznawalności marki Homplex. Zapewniają nam płynność finansową i pomagają w unikaniu błędów. Jako założyciele mamy większość udziałów i dominujący wpływ na realizację strategii, a to było dla nas bardzo ważne. Utrata kontroli nad spółką na tak wczesnym etapie rozwoju była dla nas nie do zaakceptowania, a na takie warunki niestety musielibyśmy przystać gdybyśmy zdecydowali się na współpracę z funduszem kapitałowym wchodzącym w inwestycję na etapie pomysłu. Mamy ogromną swobodę działania i podejmowania decyzji, a naszych aniołów traktujemy jako doradców i ekspertów, którzy chętnie nam pomagają.


5. Dlaczego wzięcie udziału w konkursie Zacznij. biz to dobry pomysł?

W biznesie bardzo ważna jest umiejętność korzystania z cudzego doświadczenia i wykorzystywania nadarzających się okazji. Konkurs Zacznij.biz jest połączeniem jednego i drugiego. Wysyłając zgłoszenie zastanawiałam się, czy ktoś mógłby z niego skorzystać po przeczytaniu treści formularza. Wiedziałam że nie, bo projekt jest sam w sobie bardzo skomplikowany, a jego realizacja bez naszego prototypu, w takim zakresie jak sobie wymyśliliśmy, jest praktycznie niemożliwa. Zaufaliśmy organizatorom i nie żałujemy. Często spotykam się z pomysłodawcami i rozmawiamy o tym, czy potrafią podzielić się z innymi swoim pomysłem. Wiele osób boi się powiedzieć cokolwiek w obawie, że ktoś inny skorzysta z idei. Tymczasem nie dyskutując z innymi o swoim pomyśle pozostajemy w świecie iluzji i nie weryfikujemy naszych wyidealizowanych założeń. Pozostajemy w błogiej nieświadomości, że nasz pomysł jest idealny i nie dowiemy się, że na rynku jest konkurencja, która ma znaczącą część rynku i dawno rozwiązała "nasz problem" albo, że jest to rzeczywiście idealny produkt, którego każdy chciałby używać. Zdobycie przekonania, że warto realizować swój pomysł lub pomyśleć nad innym, to bezcenna wiedza, do której nie dojdzie się czytając blogi czy książki pisane przez założycieli firm z  Doliny Krzemowej. W Polsce mamy inną rzeczywistość, z którą trzeba się zmierzyć, a w tym pomocne są kontakty i doświadczenia innych np. aniołów biznesu, którzy wiedzą, jak w tym kraju zrobić dobry biznes.

 

O HOMPLEX

Homplex to wirtualny ekosystem dla branży wnętrzarskiej łączący osoby planujące urządzenie mieszkania z dostawcami wyposażenia wnętrz oraz usługodawcami w zakresie projektowania mieszkań i ich wykończenia. Dzięki platformie Homplex.pl producenci i dystrybutorzy rozwiązań dla domu docierają do zaangażowanych odbiorców mocno osadzonych w kontekście urządzania wnętrz. Zamiast irytujących banerów czy uważanych za spam newsletterów dajemy dostawcom możliwość przedstawienia setkom tysięcy internautów oferty produktowej dopasowanej do aranżacji i oczekiwań odbiorcy, w czasie kiedy on uzna to za stosowne - podczas szukania inspiracji i planowania wydatków z interaktywnym kosztorysem. Internauta znajdzie w inspiracjach Homplexa m.in. pomysł na urządzenie sypialni, zestawy dopasowanych do jej aranżacji produktów z różnych półek cenowych, szacowany koszt realizacji projektu w opraciu o dobrane materiały oraz miejsca zakupu potrzebnych elementów. Korzystając z gotowych sugestii zyskuje czas, przejrzystość oferty, świadomość wydatków i komfort, którego każdemu brakuje w tym okresie.

O POMYSŁODAWCACH

Anna Walkowska i Łukasz Walkowski, dwoje absolwentów Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych w Warszawie i pasjonatów nowych technologii, to pomysłodawcy projektu Homplex. Oboje mają 10-letnie doświadczenie w projektowaniu systemów i ich zabezpieczeń, administrowaniu infrastrukturą informatyczną, wycenie i prowadzeniu projektów informatycznych oraz prowadzeniu e-usług oraz obsłudze klientów internetowych. W czasie studiów przez 3 lata wspólnie prowadzili internetowy serwis cyberion.pl z usługami hostingowo-shellowymi dla ponad 10 tys. użytkowników. Przez ostatnie 6 lat pracowali w firmach doradczych i korporacjach, gdzie zajmowali się tworzeniem oraz zarządzaniem projektami IT, kierowaniem zespołem analityków i programistów, doradztwem dla menedżerów IT oraz analizą ryzyka technologicznego. Anna Walkowska w czerwcu 2007 roku, jako pierwsza kobieta w Polsce, uzyskała certyfikat CISSP (Certified Information Systems Security Professional).

Inspiracją dla stworzenia platformy Homplex były osobiste doświadczenia pomysłodawców związane z remontem mieszkania i poszukiwaniem wskazówek na ten temat w prasie i w Internecie. Analizując dostępne źródła Walkowscy szybko przekonali się, jak mało użyteczne potrafią być prezentowane tam informacje. Natłok materiałów marketingowych, rozproszenie wartościowej wiedzy, nieaktualne oferty i trudne do zweryfikowania sugestie utrudniają inwestorom podejmowanie właściwych decyzji. W odpowiedzi na ten problem – wykorzystując nowoczesne technologie i własne doświadczenie w tworzeniu systemów informatycznych – pomysłodawcy postanowili stworzyć użyteczne narzędzie, które podda syntezie cały proces urządzania wnętrz oraz połączy wymaganą wiedzę specjalistyczną i dostępne na rynku rozwiązania.

Homplex w najbliższych latach planuje rozbudowę funkcjonalności platformy, a także ekspansję na nowe rynki. W 2012 roku planowane jest uruchomienie usługi obejmującej zarządzenie procesem wykańczania wnętrz we współpracy z usługodawcami, biorącymi udział w projekcie budowlanym. W przyszłości planowane jest również wsparcie procesu budowy domu oraz kolejnych etapów obejmujących użytkowanie, wynajem czy sprzedaż nieruchomości.

Ambicją Homplexa jest zaistnienie na rynkach międzynarodowych. Twórcy projektu upatrują szans na jego sukces poza granicami Polski w braku analogicznych narzędzi w Europie i Ameryce Północnej oraz w rosnącej potrzebie uporządkowanego zarządzania projektami budowlanymi. Dotyczy to zarówno coraz bardziej świadomych inwestorów, jak i architektów wnętrz, którzy na życzenie klienta często zajmują się nadzorem nad realizacją projektu.

 

Masz innowacyjny pomysł? Chcesz zdobyć wiedzę, w jaki sposób go promować? Szukasz możliwości jego sfinansowania? Zgłoś się do udziału w konkursie Zacznij.biz. Zgłoszenia przyjmowane są do 22 stycznia 2012 roku na stronie www.zacznij.biz.pl.

Authors
Tags , ,

Related posts

Top