Miłość Wiadomości branżowe

W Poznaniu rowery za złotówkę

– Kiedyś nie wypadało jeździć na rowerze, a dziś nie wypada nie jeździć – mówi Andrzej Billert z Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu. W Wielkopolsce ten środek komunikacji pokochali zarówno Poznaniacy, jak i poznańscy urzędnicy miejscy.

Na wiosnę powstanie w Poznaniu siedem nowych punktów rowerowych, w których wszyscy chętni będą mogli wypożyczyć rower na pół godziny już za 1 zł! Za dłuższe podróżowanie, opłaty będą nie wiele wyższe: godzina będzie kosztowała 2 zł, a 2 godziny 4 zł. Oczywiście będzie możliwość wypożyczenia roweru w jednym punkcie, a oddania go w innym, co zdecydowanie usprawni poruszanie się. Inicjatywa przypadła do gustu Poznaniakom, co wyrażają w swoich komentarzach. Łatwo zauważyć, że zainteresowanie tematem nie słabnie. Poza wypożyczalnią miejską, swoje działania podejmuje fundacja All For Planet, czyli znana w całym kraju poznańska firma Allegro, ustawiając widowiskowe stojaki rowerowe w rozmaitych kształtach, przy odpowiednio dobranych instytucjach. W ten oto sposób rowerowe stojaki w kształcie wieszaków pojawiły się przy galeriach handlowych, a ząbki przed przychodnią dentystyczną.

W ścisłym centrum Poznania wprowadzane są najnowsze rozwiązania ułatwiające komunikację rowerową. – W centrum miasta trudno nam wybudować nowe połączenia i ścieżki, dlatego szukamy innych rozwiązań, żeby poprawić bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi. Jest to na przykład ograniczenie prędkości do 30 km/h, a także kontrapasy, które na ulicy jednokierunkowej zapewniają bezpieczny przejazd rowerów „pod prąd” – komentuje Andrzej Billert z Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu – Wyznaczyliśmy także miejsce na śluzy rowerowe, które pozwalają na przemieszczenie się na początek kolejki na jezdni, i bezpieczne ustawienie się przed innymi pojazdami – to udogodnienie bardzo chwalą sobie wprawni rowerzyści.

Obecny stan sieci rowerowej śmiało pozwala stwierdzić, że cała Wielkopolska jest dostępna dla rowerzystów. Niewątpliwą zaletą jest sieć dróg bezkolizyjnie wyprowadzających z miasta. Dziś rowerzysta może dojechać wszędzie: przez Szamotuły na północny skraj regionu, rezerwat Meteoryt Morasko, Piastowski Trakt Rowerowy do Gniezna, Ziemiański Szlak Rowerowy, aż do Wielkopolskiego Parku Narodowego, a z Malty na południe Regionu w stronę Kalisza. Co ciekawe, Poznań należy do EuroVelo, europejskiej sieci szlaków rowerowych, realizowanej według programu Europejskiej Federacji Cyklistów.

– Sam jestem aktywnym rowerzystą i zauważam różnicę – kiedyś przed przejściem dla pieszych zatrzymywało się trzech do czterech rowerzystów, a obecnie powyżej dziesięciu – podsumowuje Andrzej Billert. To dowód niesłabnącego zainteresowania rowerowym rozwojem Poznania.

Stolica Wielkopolski, jedna z najbardziej zielonych metropolii w kraju, już w latach 30. XX wieku zaistniała jako posiadająca pierwszą miejską trasę rowerową w Europie Środkowowschodniej. Poznań regularnie wprowadza udogodnienia dla wszystkich zwolenników podróżowania rowerem. Wszystko zaczęło się od dwóch największych osiedli mieszkalnych. Rataje i Piątkowo zostały połączone ścieżkami rowerowymi, co nie tylko ułatwiło przemieszczanie się Poznaniaków, ale przede wszystkim poprawiło bezpieczeństwo rowerzystów. Obecnie w całym mieście znajduje się ponad 100 km tras rowerowych, dzięki czemu możliwa jest sprawna komunikacja tym środkiem transportu.

***

Poznań to miasto z tysiącletnią tradycją, gdzie z sukcesem realizowane są nawet najbardziej ambitne projekty. To miejsce oferujące idealne warunki na spełnienie zawodowych ambicji, przy bogatej ofercie spędzania wolnego czasu.

City of Work and City of Play.

Similar Posts